Hakukoneoptimoitu sisältö on varmin tapa saada yritykselle näkyvyyttä ja lisää asiakkaita. Mitä hakukoneoptimoitu sisältö sitten on? Ja miten näkyvyys kasvaa?

SEO = Search engine optimization

Ensinnäkin se on sanahirviö, joka kuulostaa mahdottoman tylsältä ja vaikealta. Oikeasti se on yksinkertaista ja helppoa – annas kun selitän.

Hakukone = vaikkapa Googlen hakukonerobotit
Optimoitu sisältö = Teksti joka on rakennettu sellaiseen muotoon mitä hakukone rakastaa.
nämä yhdessä on yhtäkuin näkyvyys ja lisämyynti.

Näkyvyys ja lisämyynti = Kun hakukoneelle tarjoillaan laadukkaasti valmistettu illallinen tarjottimella, eli vaikkapa laadukas blogiteksti. Vastineeksi laadukkaasta illallisesta hakukone – tässä tapauksessa Google, antaa yrityksellesi lisää näkyvyyttä. Yrityksesi nousee näinollen korkeammalle hakutuloksissa.

Myyntiä syntyy kun potentiaalinen asiakas löytää sivustosi helpommin. Mitä korkeammalla olet, sitä nopeammin sinut löydetään.

Tietänkään ihan noin yksinkertaista se ei vielä ole, mutta kutakuinkin. Sisällöllä on erittäin suuri rooli tässä.

Kerron sinulle vielä tässä postauksessa, kuinka lukija saadaan pidettyä sivustolla tarpeeksi pitkään.

Hakukoneoptimoitu sisältö
Kuva: Canva

Millainen sisältö sitten kelpaa hakukoneroboteille?

Esimerkiksi Google tarjoilee asiakkailleen – eli ihmisille jotka etsivät verkosta tietoa, parasta mahdollista sisältöä. Eihän kukaan tai mikään yritys halua tarjota sellaista, mistä kukaan ei hyödy, siksi sivustot, joilla ei ole tarpeaksi arvokasta sisältöä jäävät hännille.

Voi kuulostaa kilpajuoksulta, mutta sitä se ei ole. Kun tekstin tuottaa kerran ja kunnolla, se jää verkkoon palvelemaan muita ja sinä voit keskittyä työhösi.

Noniin, sitten sen maittavimman sisällön kimppuun. Eli laadukkaan sisällön resepti :

  • Hyvä avainsana
  • Hakusanat
  • Rytmikkääksi jaoteltu teksti
  • Sopivan kokoiset kappaleet
  • Houkuttelava otsikko
  • Teksti on helposti silmäiltävää
  • kuvat
  • Sisäisiä ja ulkoisia linkkejä
  • Tekstin pituus
  • ja ripaus sisällöntuottajan omaa näkemystä ja ammattitaitoa

Sisällöntuottajana käytän sellaista tekstirakennetta joka pitää lukijan tarpeeksi kiinnostuneena sisällöstä. Mitä kauemmin lukia viihtyy sivustolla, sitä hyödyllisemmäksi hakukone sivustosi arvioi ja tarjoilee sitä mielellään näkösämmälle.

Pitkäkään teksti ei tietenkään jatku loputtomiin ja siksi tekstin sekaan kannattaakin tarjoilla lisäarvoa, eli lisää laadukasta sisältöä luettavaksi. Mistäpä muualtakaan, kuin oman yrityksen blogista, kas näin:

Lue TÄSTÄ miten lisäät yrityksesi myyntiä yritysblogin avulla

Kun artikkeli avautuu uuteen välilehteen, jää sivustosi taustalle hyrräämään niin pitkäksi aikaa kun asiakas lukee toista laadukkaasti tuotettua postausta. Tämä jos joku on hakukonerobottien mieleen.

Kun riittävän moni vierailee sivustollasi, yrityksesi verkkosivut nousevat nopeasti korekammalle, näin palvelusi ja tuotteesi löytyvät paremmin hakukoneista.

Pelkästään nämä kriteerit eivät riitä. Sisältö on kaikki kaikessa! Jos sinun verkkosivuiltasi ei löydy mitään hyödyllistä tietoa, asiakas etsii sen muualta.

Hakukoneoptimointia voi opiskella itsekin, se on ihan helppoa. Monilla yrittäjillä aika on kuitenkin monesti kortilla. Silloin kannattaakin harkita sisällöntuottajan palvelua. Säästät omaa ja henkilökuntasi arvokasta aikaa.

Voit ulkoistaa pelkän hakukoneoptimoinnin tai koko sisällöntuottamisen Lue tästä lisää yritysblogipalveluistani

Ota yhteyttä

Sharing is caring!